Évora:
jedno z najbardziej znanych miast Alentejo. Najwięcej
sławy przydają mu ruiny rzymskiej
świątyni, wznoszące się w samiutkim centrum.
Gotycka katedra, mury miejskie, muzea, pełne
uroku uliczki i place są kolejnymi atutami miasta, którego starówkę
wpisano na listę UNESCO.
Przed
rzymską świątynią
|
1.
Pod kolumnami rzymskiej świątyni
Niewątpliwie
najpopularniejszy zabytek. Wpadający w obiektywy aparatów fotograficznych symbol miasta. Wszystkie drogi zdają się ku niemu
prowadzić, stoi bowiem w najwyższym punkcie starówki, tuż obok
średniowiecznej katedry. Świątynia z kolumnami z lokalnego marmuru
z Estremoz pochodzi z połowy I wieku n.e. W rzymskiej Evorze –
Liberalitas Julia, zajmowała
centrum miejskiego forum i najprawdopodobniej poświęcona była
kultowi cesarskiemu. Potem stanowiła meczet, następnie kościół,
w końcu od wieku XIV po wiek XIX miała funkcję odmienną i
zupełnie nieuduchowioną, mieszcząc kramy rzeźnicze. Jej ochroną
jako zabytku zajęto się w połowie wieku XIX, pierwszą restaurację
przeprowadzając w roku 1870. Zachowanemu fragmentowi rzymskiej
świątyni z ciągiem wyniosłych kanelowanych kolumn o korynckich
kapitelach uroku dodaje otoczenie - park i
zabytki kolejnych epok: pałac książąt Cadaval, dawny pałac
arcybiskupi (dziś muzeum)
i dawny klasztor
św. Jana Ewangelisty (dziś luksusowy
hotel sieci “Pousadas”).
[zobacz:
Jak dotrzeć do Évory?]
2.
Katedra i krąg muzeów sztuki
Początki
budowy nowej katedry przypadają
na koniec wieku XIII. Gotycka budowla, poświęcona NPM, góruje nad
Évorą.
Zwiedzający obejść mogą katedralne nawy, gotyckie krużganki oraz
wspiąć na dach budowli, skąd zza masywnych krenelaży rozciąga
się widok na miasto. Wizytę w katedrze uzupełnić można odwiedzinami w
przykatedralnym muzeum. Nienasyceni miłośnicy sztuki do dyspozycji
mają
tuż za rogiem
kolejne muzeum -
Museu Nacional de Frei Manuel do Cenáculo,
zajmujące
dawny pałac arcybiskupów. Zupełnie niedaleko, po
wschodniej stronie katedry, znajduje się centrum sztuki Fundacji Eugénio de Almeida, ulokowane w kompleksie średniowiecznego
zamku św. Michała, późniejszym pałacu książąt de Basto. W
jego salach zabytkowa dekoracja
malarska pałacu współgra z eksponatami sztuki współczesnej.
Na
dziedzińcu centrum sztuki Fundacji Eugénio
de Almeida
|
Sklepiki
z pamiątkami z lokalnego korka przy Rua 5 de Outubro
|
3.
Rua 5 de Outubro
Z
uliczek starówki najważniejsza. Łączy w linii prostej katedrę z
głównym placem miasta – Praça do Giraldo.
Tuż przy katedrze nabiera turystycznego
charakteru. Tu cisną się sklepiki
z pamiątkami, wśród których dominują produkty z lokalnego korka.
Na przeciwległym krańcu, kilka kroków od Praça
do Giraldo, dobiega do Rua 5 de Outubro wąska, urocza uliczka
Alcarcova de Baixa, kończąca się pasażem i schodami. Latem
zastawiona jest stolikami restauracyjnych ogródków.
4.
Gdzie żyje miasto - Praça
do Giraldo
Główny
plac Évory. Od średniowiecza stanowił
centrum miasta. Na nim odbywały się targi, turnieje, korridy,
egzekucje... Północną pierzeję placu zajmuje renesansowy, XVI-wieczny kościół
św. Antoniego Pustelnika (Santo Antão),
który stanął w miejscu gotyckiego szpitala, założonego przez
templariuszy. Z XVI wieku pochodzi też fontanna, znajdująca się
kilka kroków przed kościołem. Praça do Giraldo
tętni życiem szczególnie w letnie wieczory. Tu licznie
zbierają się mieszkańcy Évory, by wypić
kawę przy kawiarnianym stoliku lub nasycając oczy przewijającym
się tłumem po prostu posiedzieć przy fontannie.
W
letni wieczór na Praça do Giraldo
|
5.
Sekrety brukowanych uliczek starówki
Średnowieczne
mury miejskie obiegają starówkę Évory.
W obrębie starego miasta ruch samochodów jest ograniczony, zatem
brukowanymi uliczkami spaceruje się wygodnie i spokojnie. Wiele z
nich sporo ma uroku. Między łuki zabytkowego akweduktu wciśnięte
są domy przy Rua do Cano. Tu „przenika” poza mury miejskie
XVI-wieczny akwedukt, wzniesiony w miejscu rzymskiego poprzednika
przez królewskiego architekta Francisco de Arruda. Akwedukt ten
zasiłał niegdyś w wodę m.in. renesansową fontannę przy placu
Largo das Portas de Moura. A placyk ten - ze starą bramą miejską, z
widokiem na wieże katedry, z kamienicami ozdobionymi
elementami w dekoracyjnym stylu manuelińskim, niektórzy uznają za
najładniejszy z placów Évory.
6.
Błękit azulejos i Capela dos Ossos
Tuż
przy rzymskiej świątyni, przyklejony do dawnego konwentu kanoników
regularnych św. Jana Ewangelisty, wznosi
się pałac książąt Cadaval. Jego część stanowi kaplica św. Jana Ewangelisty. Ufundował ją w wieku XV Rodrigo de Melo. Wnętrze kaplicy
- panteonu rodu Melo, pokrywają w całości XVIII-wieczne
płytki okładzinowe (azulejos) ze scenami religijnymi w odcieniach błękitu. I
inna kaplica obudzić może
zainteresowanie poszukiwaczy ciekawostek.
Capela dos Ossos, czyli Kaplica Kości, mieści się w klasztorze
franciszkanów, stanowiąc dziś główną z atrakcji muzeum
przy gotyckim konwencie.
Jej dekoracja, na którą składają się tysiące ludzkich kości,
powstała w wieku XVII. Barokowe „memento
mori” zwiastuje napis nad wejściem: „Nos ossos que aqui estamos,
pelos vossos esperamos.” (Kości, które
tu spoczywamy, na wasze czekamy).
W
parku miejskim. Zachowane elementy pałacu królewskiego
|
7.
Park z pałacem i Vasco da Gamą
Zadrzewiony
park, błogosławione miejsce w letnie upały, ukrywa w swym
cienistym wnętrzu pozostałości dawnego królewskiego pałacu.
Porośnięte bluszczem łuki w stylu
manuelińskim, na które wspinają się niesforne pawie, są
najbardziej przyciągającym uwagę elementem dawnej siedziby
monarchów. Najchętniej wzmiankowane historyczne wydarzenie,
mające miejsce w tutejszym pałacu, związane jest z osobą Vasco da
Gamy. Tutaj w roku 1497 król Manuela I mianował go kapitanem
wyprawy, która wyruszyć miała w poszukiwaniu drogi morskiej do
Indii. Ów epozid upamiętnia pomnik żeglarza, stojący tuż przy
wejściu do parku. Zachowany fragment królewskiej rezydencji -
budynek zwany Galerią Dam, mieści dziś sale ekspozycyjne.
• jak dotrzeć do Évory
>>
<<
w7dni PORTUGALIA •
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz