__________________________________
MUZEA:
HOSPITAL de TAVERA
W tym okazałym budynku niegdyś mieścił się szpital. Dziś gmach podzielony jest między muzeum i archiwum. Budowę Szpitala św. Jana Chrzciciela na przedmurzu Toledo rozpoczął w roku 1541 kardynał Juan Tavera. Pod architektonicznym projetem podpisał się Alonso de Covarrubias. I to niejedyny ze sławnych artystów hiszpańskiego renesansu, zatrudnionych przy budowie i dekoracji toledańskiego szpitala. Dłuta Alonsa de Berruguete jest okazały nagrobek fundatora, obrazy El Greca zdobią retabulum przyszpitalnego kościoła. Miłośnicy sztuki uzupełnić mogą zwiedzanie dawnego szpitala o wizytę w galerii malarstwa ze zbiorami z kolekcji książąt Medinaceli.
____________________________________________
PUERTA de BISAGRA
Największa z zabytkowych bram miejskich toledańskiej
starówki. Powstała w połowie wieku XVI. Jej
architektem
był Alonso de Covarrubias. Ujmowaną
masywnymi wieżami fasadę północną budynku zdobi wielki
herb Karola V. Statua tego samego króla urozmaica wewnętrzny
dziedziniec. Bramę zwie się Puerta de Bisagra, niekiedy
uzupełniając jej nazwę o przymiotnik „Nowa”,
dla odróżnienia
jej od innej, znajdującej się tuż nieopodal, dużo starszej
bramy, niegdyś
noszącej tę samo imię: Puerta de Bisagra, dziś powszechnie
mianowanej Bramą Alfonsa VI.
MURY MIEJSKIE: BRAMA ALFONSA VI
Brama
mianowana obecnie Bramą Alfonsa VI pochodzi z początków X wieku.
Gdy w XVI stuleciu wzniesiono kilka kroków na wschód od niej nową
okazała bramę (Puerta Nueva de Bisagra), straciło
na znaczeniu stare i wąskie przejście. Odtąd niewielu jest takich,
którzy przekraczając mury Toledo, przechodzi
pod surowymi łukami tej tysiącletniej bramy..
____________________________________________
____________________________________________
MURY MIEJSKIE: PUERTA del SOL
Być może najczęściej
fotografowana ze starych bram Toledo. Powstała w wieku XIV.
Wzniesiono ją w lokalnym, hiszpańskim stylu mudejar, wykorzystującym motywy mauretańskie.
Kilka wieków później jej dekorację uzupełniono o relief z
przedstawieniem św. Ildefonsa –
arcybiskupa Toledo,
otrzymującego ornat z rąk Matki Boskiej. Płaskorzeźbie tej towarzyszy wymalowany
obok wizerunku
księżyca wizerunek słońca, od którego brama bierze swą obecną
nazwę: Puerta del Sol/Brama Słońca.
____________________________________________
MUZEA: CRISTO de la LUZ
Ten
niewielki budynek
należy do najważniejszych przykładów symbiozy architektury
mauretańskiej i stylu
mudejar. Pierwotnie pełnił funkcję meczetu, który powstał - jak
głosi inksrypcja na fasadzie, w roku 999 z fundacji Ahmada ibn
Hadidi. Po zdobyciu Toledo przez wojska Alfonsa VI, króla Kastylii i
Leonu, pieczę nad budynkiem sprawować zaczęli joannici. Dawny
meczet poszerzony o absydę w stylu mudejar odtąd pełnić zaczął
funkcję kościoła. Jego wezwanie -
Cristo de la Luz, nawiązuje do cudu, który wydarzył się przy świątyni w okresie rekonkwisty. W wiekowym budynku obecnie mieści się muzeum, uzupełnione o znaleziska archeologiczne
i uroczy ogród z tarasem widokowym. W pełnym
wdzięku wnętrzu zachowały się fragmenty romańskich fresków.
____________________________________________
ULICA
ALFILERITOS
Dla
wspinających
się od bramy Puerta del Sol, przez bramę Cristo de la Luz ulica
Alfileritos jest pierwszą z typowych ulic toledańskiej starówki.
Nad wąską, brukowaną uliczką wznoszą się wysokie fasady domów,
prawie zasłaniające niebo. Tu panuje wieczny cień, specjalnie
strzeżony latem, gdy nad ulicą rozpina się długie płócienne
płachty, ozdobione lampionami. Przy Alfileritos znajduje się znana
maryjna kapliczka, pełna szpileczek. Tkwi wmurowana w szarą ścianę
budynku, niewielka i skromna, lecz często odwiedzana przez panny, pragnące zmiany w swym stanie cywilnym.
Naczelny, tętniący życiem plac Toledo. Stąd ma się trzy kroki do zamku. Stąd prosto do katedry wiedzie najszersza i najbardziej kupiecka z ulic starówki – Calle del Comercio. Nieregularny w planie plac swe początki ma mieć w okresie Imperium Rzymskiego. Od czasów panowania arabskiego tu mieścił się targ. Mimo długiej historii nie znajdzie się przy placu Zocodover wiekowych zabytków. Tutejsze kamienice pochodzą z lat 40. XX stulecia.
____________________________________________
Naczelny, tętniący życiem plac Toledo. Stąd ma się trzy kroki do zamku. Stąd prosto do katedry wiedzie najszersza i najbardziej kupiecka z ulic starówki – Calle del Comercio. Nieregularny w planie plac swe początki ma mieć w okresie Imperium Rzymskiego. Od czasów panowania arabskiego tu mieścił się targ. Mimo długiej historii nie znajdzie się przy placu Zocodover wiekowych zabytków. Tutejsze kamienice pochodzą z lat 40. XX stulecia.
____________________________________________
MUZEA:
HOSPITAL de SANTA CRUZ
Finezyjnie
rzeźbiony portal służy reklamie muzeum. I nie jest ona kłamliwa.
Tutejsze krużganki śmiało uchodzić mogą za najładniejsze w
całym Toledo. Renesansowy budynek, w którym dziś prezentowane są
zbiory sztuki, pierwotnie pełnił funkcję sierocińca. Pomysłodawcą
przedsięwzięcia, inicjatorem budowy był kardynał Pedro González
de Mendoza. Nie
dożył on realizacji idei. Hospital de Santa Cruz wzniesiono w
początkach wieku XVI pod
królewskimi
auspicjami. Mieszczące się obecnie w jego wnętrzu muzeum posiada
niewielkie zbiory archeologiczne oraz kolekcję malarstwa
toledańskiego wieków XVI i XVII, w skład której wchodzą obrazy
El Greca.
____________________________________________
NAD
TAGIEM: PUENTE
de ALCÁNTARA
Oto
jest ów
sławny,
rozpostarty nad Tagiem most,
po którym przechodzi każdy turysta. Stanowi
jeden
z architektonicznych symboli Toledo. Zwie
się go
z arabska Alcántara,
co
znaczy...
“most”.
Jego początki
sięgają początków naszej ery, gdy Półwyspem Iberyjskim rządzili
Rzymianie. W wieku X stary, uszkodzony, rzymski most odremontowali
Arabowie. Ponowna rekonstrukcja mostu, zniszczonego przez wezbrane
wody Tagu, przypadła na wiek XIII. Z tego okresu pochodzi solidna
wieża zachodnia, odnowiono w wieku XV. Przeciwległa, wschodnia
brama powstała w wieku XVIII.
____________________________________________
____________________________________________
ALKAZAR
Jego masywna sylwetka z czterema wieżami widoczna jest i rozpoznawalna z daleka. Nieproporcjonalnie wielka góruje nad ciasno otaczającymi ją domami. W miejscu, w którym stoi alkazar, odkąd istniało Toledo, istniała forteca. W III wieku n.e. stanowiła rezydencję rzymskich pretorów, potem królów wizygockich, następnie muzułmańskich namiestników, a po nich władców Kastylii. Obecny kształt zamek zawdzięcza przebudowie z wieku XVI, przeprowadzonej na zlecenie Karola V. Wtedy Toledo było stolicą Hiszpanii, a tutejszy alkazar siedzibą królewskiego dworu. Ten okres świetności nie trwał długo - w roku 1561 Filip II przeniósł stolicę do Madrytu. Dziś zamek mieści Muzeum Wojska (Museo del Ejército).
____________________________________________
____________________________________________
____________________________________________
PLAZA
de las CUATRO CALLES
W
tym miejscu
zbiegają się główne ulice starówki. Na Plaza de las Cuatro
Calles (na
placu Czterech
Ulic) zawsze jest ruchliwie, czasem tłoczno, bo plac ten
–
choć
komunikacyjnie i historycznie ważny, zupełnie jest niewielki.
Notowany jest w dokumentach od wieku XIV, wspominany w literaturze od
czasów Cervantesa. Zwiedzający Toledo z tego placu podziwiać mogą
uroczo wyłaniającą się na końcu wąskiej uliczki katedralną
bramę, zwaną Puerta del Reloj (Bramą
Zegarową). Bogato rzeźbiony gotycki
portal i
XVIII-wieczny
zegar zdobią to północne wejście do katedry. Dziś przeznaczone
jest dla tych, którzy zamierzają uczestniczyć w nabożeństwach,
odprawianych w jednej z bocznych kaplic. Z niego skorzystać mogą
też tacy, którzy wprawdzie nie planują zwiedzać katedry i płacić
za bilet wstępu, ale noszą się z zamiarem zaglądnięcia do jej
wnętrza.
____________________________________________
____________________________________________
KATEDRA
Wszystkie
ulice Toledo –
kręte i
chaotyczne, wiodą do katedry. Majestatyczna, gotycka budowla wznosi w
najwyższej części posadowionego na wzgórzu miasta. Jej budowę
rozpoczęto w roku 1226 z polecenia biskupa Rodriga Jiménez
de Rada. Kto
zamierza zwiedzić katedralne wnętrza, przygotować się musi na
długą wizytę –
jest to bowiem budowla
obszerna, pełna dzieł sztuki, wśród których figurują m.in.
obrazy El Greca.
____________________________________________
____________________________________________
MUZEUM
SYNODÓW
Niewielkie,
mało znane muzeum o długiej nazwie: Muzeum
Synodów i
Kultury Wizygockiej (Museo
de los Concilios y la Cultura Visigoda) zajmuje wnętrze
kościoła św. Romana. O ile tutejsze, skromne zbiory nie budzą
podziwu, a tyle architektura, dekoracja i atmosfera miejsca, w którym
się znajdują, dodaje muzeum nieprzeciętnych walorów. Z XIII wieku
pochodzi obecna
budowla,
wzniesiona w miejscu dawnego wizygockiego kościoła. Cenne,
romańskie freski uzupełniają dekorację naw, stanowiącą jeden z
najpełniejszych przykładów stylu mudejar. Do zwiedzania
udostępniona jest wieża z przednim widokiem na miasto, na którą
wspiąć się trzeba jednak po wąskich, krętych schodach.
____________________________________________
____________________________________________
SYNAGOGA
SANTA MARIA La BLANCA
Wnętrze
dawnej synagogi z wieku XIII, dziś zwanej Synagogą Santa Maria La
Blanca, jest wdzięczne i urokliwe. Jako synagoga budynek ten
użytkowany był do roku 1411, potem zmienne były jego losy i
funkcja.
____________________________________________
____________________________________________
____________________________________________
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz