w7dni: AKADEMIA sztuki


[ KURS sztuki hiszpańskiej ]

Wystarczy lubić sztukę, starczy chcieć poznać jej tajniki. Podczas kursów sztuki hiszpańskiej uczymy, analizujemy, dyskutujemy. Kursy odbywają się w Madrycie i Toledo. Każdy z kursów składa się z dwóch modułów: wykładów oraz kompletującej je wizyty w muzeach i uzupełniającego zwiedzania zabytków. Tematyka kursów jest różnorodna, za lejmotyw przyjmując jeden z wybranych aspektów sztuki hiszpańskiej tj. osoba twórcy, styl, nurt czy epoka.

...............  listopad - grudzień 2019

[związane z tematyką kursu zwiedzanie Madrytu, wprowadzenie do historii architektury, materiały dydaktyczne, odrobina madryckiej gastronomii, czyli „tapas”] >> więcej o kursie


............... listopad - grudzień 2019
[wykład+warsztaty, spacer po Madrycie śladami Goyi, materiały dydaktyczne, odrobina madryckiej gastronomii, czyli „tapas”] >> program kursu



[ ze SZTUKĄ przez Hiszpanię ] 

___________________________________________

[wśród newsów] 200 lat Prado

El Greco z grafiki na Twitterze. Madryckie muzeum Prado wraz z hiszpańskim oddziałem Twittera stworzyło nowy emotikon. Grafika powstała z okazji obchodów dwusetlecia istnienia muzeum, towarzysząc hashtagowi „#Prado200”.

___________________________________________

zabytki kalifatu Kordoby

Rzeźbiona szkatułka z kości słoniowej z początków wieku XI w Muzeum Nawarry w Pampelonie. Jeden z boków skrzynki, na którym wplecione w gęsty roślinny ornament ukazano trzy przedstawienia figuralne: walczący na koniach mężczyźni, mężczyzna walczący z lwem, wojownicy na słoniach z tarczami.

Misternie rzeźbiona szkatułka z kości słoniowej, zwana „skrzynką z Leyre”, należy do najcenniejszych eksponatów regionalnego muzeum Pampeluny. Powstała w roku 1004. Jej wykonawca Faray pracował na dworze drugiego i trzeciego umajjadzkiego kalifa Andaluzji. Zachwyt nad pięknem tego przedmiotu miesza się z melancholią. We wpisie „Nawarskie ogrody kalifakunsztowne dzieło Faraya „wciągnięte” zostaje w historię początków końca wielkiego kalifatu Kordoby.

___________________________________________

architektura przedromańska

Przedromański kościółek Santa Cristina de Lena wtopiony w górzysty, pełen zieleni krajobraz Asturii.

Wzniesiona w połowie wieku IX kaplica Santa Cristina de Lena należy najprawdopodobniej do najbardziej fotogenicznych i zapadających w pamięć przedromańskich budowli Asturii. Jest jednym z zabytków na zaproponowanym szlaku asturyjskiej architektury wieków VIII-X.

___________________________________________

zwiedzając Toledo 

Absyda kościoła Cristo de la Luz w Toledo. Sklepienie absydy pokrywają romańskie freski z przedstawieniem Chrystusa na Majestacie, otoczonym symbolicznymi figurami czterech Ewangelistów. Po środku absydy stoi krucyfisk w typie Lignum Crucis, rzucający ostry cień na dekorujące ścianę chóru kościoła podkowiaste, ślepe arkady.
 
Romańskie freski zdobią absydę toledańskiego kościoła Cristo de la Luz. Powstały w wieku XII, gdy dawny meczet z X stulecia zamieniono na chrześcijańską świątynię. Kościół Cristo de la Luz należy do tych zabytków Toledo, których piękno i wyjątkowość są wynikiem przenikania się kultur i stylów. W przewodnikowanym wpisie Toledo krok po krok wzmiankowane notka za notką widnieją zabytki, muzea i godne uwagi miejsca tego niezwykłego miasta.

____________________________________________

mistrzowie romanizmu

Grobowiec patronów Ávili: Wincentego, Sabiny i Chrestyny należy do arcydzieł rzeźby romańskiej. Fragment dekoracji rzeźbiarskiej z przedstawieniem legendarnego budowniczego grobowca: za kolumnowym portykiem widnieje pochylona postać mężczyzny, murującego sarkofag z ciosanych kamieni.

Nie zostawił on imienia wyrytego w kamieniu jak uczynili współcześni mu mistrz Jimeno w Nogal de las Hurtas czy Arnaldo Catell w San Cugat del Vallés. Jego odnotowano - pośmietniew dokumencie z roku 1192. Wiadomo, że wznosił katedrę w Ávili. W Ávili pracować miałby także przy budowie bazyliki św. Wincentego i wyrzeźbić wspaniały, barwny sarkofag trzech miejskich patronów

____________________________________________

pomniki renesansu

W prezbiterium katedry w Murcji w renesansowej urnie spoczywa serce króla Alfonsa X Mądrego - poety, opiekuna uczonych i artystów. Wnętrze prezbiterium, na którego ścianie bocznej znajduje sie marmurowy nagrobem z urną. Urna, flankowana przez rzeźby strażników, stoi pod łukiem epitafium, gęsto pokrytego reliefem o stylizowanych wiciach roślinnych.

W nurtach polityki nikną marzenia poetów. Początek tej opowieści sięga roku 1243, jej koniec umieścić można w roku 1575. Serce króla-poety na zawsze należeć będzie do Murcji, lecz nie do końca tak miało być. W prezbiterium majestatycznej katedry, w renesansowej urnie, wykonanej przez rzeźbiarzy Martína Florentina i Ginésa de Leon, spoczywa serce Alfonsa X Mądregoopiekuna nauki, mecenasa sztuk i poety.

____________________________________________

mecenasi i artyści barokowej Sewilli

Barokowe patio przytułku Bractwa Miłosierdzia w Sewilli. W środku brukowanego patio stoi marmurowa fontanna, koronana rzeźbą przedstawiającą personifikację Wiary - kobietę w szerokiej, spiętej na ramieniu tunice, trzymającą krzyż.

Bractwo Miłosierdzia działało w Sewilli od XV wieku, zajmując się pochówkiem skazańców i topielców. W roku 1663 na jego czele stanął Miguel de Mañara, zaczynając gruntowną reformę starej organizacji. Z jego inicjatywy wzniesiono przytułek dla biednych i żebraków i rozbudowano dawną i skromną kaplicę. Nad bogatą dekoracją malarską nowego kościoła dziś jednego z najciekawszych barokowych wnętrz Hiszpanii - pracowali dwaj najlepsi w owym czasie sewilscy malarze: Bartolomé Esteban Murillo i Juan de Valés Leal.

 ____________________________________________
 


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz